Wymagania – Klasa 1
Wymagania programowe z matematyki – Klasa 1 z innowacją obowiązujące od roku szkolnego 2016/2017
UWAGA!
Podstawą do uzyskania pozytywnego stopnia za I i II półrocze jest wykazanie się (w formie pisemnej) znajomością wykonywania działań podstawowych na liczbach całkowitych i wymiernych.
Uczeń otrzymuje stopień:
Dopuszczający, gdy:
- Dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli w pamięci w zakresie od -100 do 100.
- Oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych stosując prawa działań, kolejność wykonywania działań na liczbach wymiernych. (Stosuje algorytmy dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb wymiernych).
- Podaje przykłady liczb przeciwnych i odwrotnych.
- Zamienia ułamki zwykłe na dziesiętne i odwrotnie.
- Zaznacza położenie liczb wymiernych (dodatnich i ujemnych) na osi liczbowej.
- Podaje definicję procentu.
- Oblicza procent danej liczby.
- Zamienia procent na ułamek i odwrotnie.
- Określa procentowo zaznaczoną część figury i zaznacza procent danej figury na rysunku.
- Zaokrągla liczby i szacuje wyniki.
- Rozwiązuje proste zadania tekstowe stosując obliczenia procentowe.
- Podaje definicję pojęcie jednomianu i sumy algebraicznej.
- Zapisuje i odczytuje proste wyrażenia algebraiczne.
- Oblicza wartości liczbowe prostych wyrażeń algebraicznych.
- Rozpoznaje jednomiany podobne i wskazuje współczynniki liczbowe jednomianu.
- Redukuje wyrazy podobne.
- Dodaje i odejmuje wyrażenia algebraiczne, mnoży sumę algebraiczną przez jednomian.
- Sprawdza, czy dana liczba spełnia równanie I stopnia z jedną niewiadomą.
- Podaje definicję równania i podaje przykłady równań 1-go stopnia z jedną niewiadomą.
- Rozwiązuje proste równania.
- Rozpoznaje równania równoważne.
- Rozwiązuje bardzo proste zadania tekstowe z zastosowaniem równań.
- Rysuje podstawowe figury geometryczne (punkty, odcinki, proste, półproste, łamane, kąty, wielokąty, koła i okręgi).
- Podaje definicje odcinków w trójkącie (środkowa i symetralna boku, wysokość trójkąta, dwusieczna kąta).
- Podaje definicję i stosuje własności wielkości wprost i odwrotnie proporcjonalnych oraz potrafi je rozróżnić.
- Konstruuje symetralną odcinka i dwusieczną kąta.
- Przenosi przy pomocy cyrkla i ołówka odcinki i kąty w inne miejsce.
- Dostrzega relacje między prostymi na płaszczyźnie i potrafi je opisać, narysować, wskazać.
- Rozpoznaje kąty środkowe w okręgu,
- Podaje definicję twierdzenia o kątach wierzchołkowych, naprzemianległych i in.
- Rozpoznaje wielokąty.
- Klasyfikuje trójkąty wg różnych kryteriów.
- Określa położenie okręgu i prostej na płaszczyźnie.
- Odczytuje dane z diagramów i ilustruje dane diagramami.
- Wypowiada cechy przystawania trójkątów.
- Podaje definicję figur przystających i rozpoznaje figury przystające na rysunkach.
- Stosuje cechy przystawania trójkątów do zadań konstrukcyjnych.
- Konstruuje trójkąty na podstawie cech: bbb, bkb.
- Definiuje i rozpoznaje figury symetryczne względem prostej i punktu, figury środkowo i osiowo symetryczne.
- Zaznacza i odczytuje współrzędne punktów/figur w prostokątnym układzie współrzędnych.
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach zespołu wyrównawczego
Dostateczny, gdy dodatkowo:
- Podaje definicję i klasyfikuje czworokąty.
- Określa położenie prostej i okręgu, dwóch okręgów na płaszczyźnie.
- Przytacza cechy podzielności.
- Oblicza liczbę, gdy dana jest jej wartość bezwzględna.
- Przybliża wyrażenia i szacuje wyniki niektórych działań.
- Zamienia ułamki, procenty na promile i odwrotnie.
- Znajduje liczbę na podstawie jej procentu.
- Oblicza, jakim procentem danej liczby jest inna liczba.
- Wyłącza wspólny czynnik z sumy przed nawias.
- Oblicza wartości liczbowe bardziej złożonych wyrażeń algebraicznych.
- Przekształca wyrażenia algebraiczne (w tym wzory), mnoży jednomian przez sumę algebraiczną.
- Rozwiązuje równania I stopnia z jedna niewiadomą.
- Rozpoznaje równania tożsamościowe, sprzeczne.
- Przedstawia rozwiązanie nierówności na osi liczbowej.
- Stosuje własności wielkości wprost i odwrotnie proporcjonalnych przy rozwiązywaniu prostych zadań tekstowych.
- Stosuje własności figur przystających i cechy przystawania trójkątów do rozwiązywania zadań.
- Konstruuje trójkąty na podstawie cechy kbk.
- Potrafi tworzyć ornamenty wykorzystując różne symetrie.
- Stosuje własności symetrii w układzie współrzędnych.
- Oblicza pola i obwody wielokątów.
- Oblicza pola i obwody figur położonych w prostokątnym układzie współrzędnych.
Dobry, gdy dodatkowo:
- Stosuje własności figur płaskich, oblicza ich obwody, pola.
- Uzasadnia przystawanie trójkątów,
- Sprawnie przelicza jednostki pola.
- Potrafi podać przykłady i kontrprzykłady figur spełniających / nie spełniających dane warunki.
- Potrafi rysować figury posiadające więcej niż jeden środek symetrii.
- Opisuje słownie, co to jest definicja i twierdzenie, rozróżnia ich treści na przykładach.
- Wykonuje działania łączne na liczbach wymiernych.
- Posługuje się procentami w prostych zadaniach tekstowych.
- Buduje i odczytuje wyrażenia o konstrukcji wielodziałaniowej.
- Wstawić nawiasy w sumie algebraicznej tak, by wyrażenie spełniało podany warunek.
- Oblicza wartości złożonych wyrażeń algebraicznych po wcześniejszym doprowadzeniu ich do najprostszej postaci.
- Sprawnie wykonuje działania na wyrażeniach algebraicznych.
- Rozwiązuje równania zawierające wyrażenia algebraiczne do przekształcenia, zawierające ułamki, procenty.
- Układa i rozwiązuje zadania tekstowe związane z obliczeniami na liczbach wymiernych i procentami.
- Rozwiązuje nierówności I stopnia z jedną niewiadomą
- Stosuje równania do wyznaczania współrzędnych punktów symetrycznych względem osi oraz początku układu współrzędnych.
- Wyznacza współrzędne brakujących wierzchołków prostokąta, równoległoboku i trójkąta,
- Rozwiązuje zadania tekstowe związane z wielkościami wprost proporcjonalnymi i odwrotnie proporcjonalnymi.
Bardzo dobry, gdy dodatkowo:
- Zamienia ułamki okresowe na zwykłe w trudniejszych przypadkach
- Wykonuje działania na ułamkach piętrowych,
- Rozwiązuje zadania tekstowe z procentami w sytuacjach praktycznych (np: VAT, oprocentowanie oszczędności)
- Zaznacza na osi liczbowej zbiór liczb, które spełniają jednocześnie dwie nierówności,
- Tworzy wyrażenia arytmetyczne na podstawie treści zadań i oblicza ich wartość
- Układa i rozwiązuje zadania tekstowe związane z obliczeniami na liczbach wymiernych i procentami.
- Określa dziedzinę wyrażenia wymiernego
- Mnoży sumy algebraiczne przez sumy algebraiczne.
- Stosuje przekształcanie wyrażeń algebraicznych w zadaniach na dowodzenie,
- Zapisuje treść zadania tekstowego w postaci wyrażenia algebraicznego.
- Sporządza analizę zadania tekstowego, sprawdza rozwiązanie z treścią.
- Buduje równanie o podanym rozwiązaniu.
- Sprawnie przekształca złożone wyrażenia algebraiczne do najprostszej postaci.
- Sprawnie rozwiązuje równania I stopnia wszystkich typów.
- Sprawnie rozwiązuje nierówności I stopnia z jedną niewiadomą
- Sprawnie rozwiązuje zadania tekstowe wymagające zastosowania równań I stopnia.
- Sprawnie rozwiązuje zadania tekstowe wymagające zastosowania własności wielkości wprost i odwrotnie proporcjonalnych.
- Sprawnie przekształca wzory, w tym fizyczne i geometryczne.
- Oblicza długości odcinków w wielokątach mając dane ich obwody lub pola.
Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
- Samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, także wykraczających poza program nauczania,
- Proponuje rozwiązania nietypowe,
- Bierze systematycznie udział w zajęciach pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania z danego przedmiotu,
- Osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych kwalifikując się do etapów pozaszkolnych.
- Otrzymuje ze sprawdzianów i prac klasowych 100% możliwych do zdobycia punktów.
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych, otrzymują stopień śródroczny, roczny lub końcowy celujący z danych zajęć edukacyjnych.
Ponadto:
- Dowodzi przynależność liczby do zbioru N, C, gdy jest ona przedstawiona w postaci ułamka o ustalonym mianowniku i niebanalnym liczniku,
- Stosuje zależności między bokami i kątami w trójkącie w rozwiązywaniu zadań tekstowych,
- Rozwiązuje zadania konstrukcyjne z wykorzystaniem własności trójkątów,
- Rozwiązuje równanie z zastosowaniem wartości bezwzględnej,
- Rozwiązuje zadanie tekstowe za pomocą nierówności,
- Rozwiązuje nierówności z zastosowaniem wartości bezwzględnej,
- Znajduje obraz figury w złożeniu symetrii osiowych,
- Stosuje własności punktów symetrycznych w zadaniach,
- Wykorzystuje technologię informatyczną do prezentowania dodatkowo wykonanych prac.
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ PROGRAMOWYCH Z MATEMATYKI
DO MOŻLIWOŚCI UCZNIÓW
ZE SPECJALNYMI WYMAGANIAMI EDUKACYJNYMI
Wymagania edukacyjne / programowe dostosowujemy do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się, zgodnie z zaleceniami PPP.
Ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się obowiązują na lekcjach matematyki wymagania i kryteria ocen określone w wymaganiach edukacyjnych dla wszystkich uczniów, z pewnymi wyjątkami. Od ucznia wymaga się podstawowych umiejętności i wiadomości, o których mowa w podstawie programowej.
Wymagania programowe są dostosowane do specyficznych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów, nie zaś obniżone.
Uczeń, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się nie jest zwolniony z obowiązków szkolnych i samodzielnej w niektórych przypadkach ciężkiej pracy, która pozwoli mu przezwyciężyć trudności jako, że uczeń z orzeczeniem PPP jest w stanie opanować konieczne i podstawowe wiadomości zawarte w programie nauczania, choć często wymaga to od niego poświęcenia na to znacznie więcej czasu i wkładu pracy, w porównaniu z pozostałymi uczniami w klasie. Przy ocenie osiągnięć ucznia z każdego typu niepełnosprawnością będziemy szczególnie doceniać jego własną aktywność i wkład pracy ucznia, a także jego stosunek do obowiązków szkolnych (systematyczność, obowiązkowość, dokładność).
W stosunku do wszystkich uczniów posiadających dysfunkcje stosować będziemy zasady wzmacniania poczucia własnej wartości, bezpieczeństwa, motywowania do pracy i doceniania małych sukcesów.
Dostosowania szczegółowe:
- UCZNIOWIE DYSLEKSJĄ, DYSGRAFIĄ, DYSORTOGRAFIĄ:
- dostosowanie wymagań będzie dotyczyło formy sprawdzania wiedzy, nie treści
- posadzenie dziecka blisko nauczyciela, dzięki czemu zwiększy się jego koncentracja uwagi, wzrośnie bezpośrednia kontrola nauczyciela, bliskość tablicy pozwoli zmniejszyć ilość błędów przy przepisywaniu
- podawanie poleceń w prostszej formie,
- pomaganie w rozwiązywaniu zdań tekstowych poprzez zadawanie naprowadzających pytań,
- unikanie trudnych, czy bardzo abstrakcyjnych pojęć, częste odwoływanie się do konkretu, przykładu, np. graficzne przedstawianie treści zadań,
- unikanie pytań problemowych, przekrojowych,
- odrębne instruowanie dziecka,
- w ocenie pracy ucznia uwzględnianie poprawności toku rozumowania, a nie tylko prawidłowości wyniku końcowego,
- poprawianie ocen z prac pisemnych w dowolnej formie (ustnej lub pisemnej) na dodatkowych zajęciach
- odpytywanie po uprzedzeniu kiedy i z czego dokładnie uczeń będzie pytany,
- dzielenie materiału na mniejsze partie, wyznaczanie czasu na ich opanowanie i odpytanie,
- pomoc podczas wypowiedzi ustnych w doborze słownictwa, naprowadzanie poprzez pytania pomocnicze (np. graficzne przedstawianie treści zadań),
- korzystanie z modeli brył geometrycznych podczas odpowiedzi, kartkówek, sprawdzianów,
- wydłużanie czasu na odpowiedź i prace pisemne, jeżeli to niemożliwe, to ograniczenie liczby zadań w pracy klasowej,
- zwrócenie uwagi na graficzne rozplanowanie sprawdzianów – pod treścią zadania powinno być wolne miejsce na rozwiązanie
- tam, gdzie jest taka możliwość, pozwolenie na korzystanie z gotowych wzorów, tablic itp
- rozłożenie w czasie nauki definicji, reguł, twierdzeń,
- UCZNIOWIE Z DYSKALKULIĄ
- ocenianie przede wszystkim toku rozumowania, a nie technicznej strony liczenia. Uczeń ma, bowiem skłonność do przestawiania kolejności cyfr w liczbie i przez to jej zapis jest błędny. Zły wynik końcowy wcale nie świadczy o tym,że dziecko nie rozumie zagadnienia. Dostosowanie wymagań dotyczy formy sprawdzenia wiedzy poprzez koncentrację na prześledzeniu toku rozumowania w danym zadaniu i jeśli jest on poprawny – wystawienie uczniowi oceny pozytywnej; nie krytykowanie, nie ocenianie negatywnie wobec klasy,
- pozwolenie na korzystanie z kalkulatora i tablic ze wzorami matematycznymi ewentualnie z arkusza kalkulacyjnego
- UCZNIOWIE Z OBNIŻONYM POTENCJAŁEM INTELEKTUALNYM
- dostosowanie wymagań w zakresie formy i treści
- obowiązują wymagania jak dla uczniów bez deficytów, za wyjątkiem oceny dopuszczającej, którą uczeń uzyskuje po otrzymaniu 20% punktów możliwych do uzyskania,
- uczeń ma prawo poprawiać sprawdzian w formie dla siebie najkorzystniejszej (ustnej lub pisemnej),
- podawanie poleceń w prostszej formie,
- częste odwoływanie się do konkretu, przykładu,
- unikanie pytań problemowych, przekrojowych,
- odrębne instruowanie dzieci.
- UCZNIOWIE Z ORZECZONYM UPOŚLEDZENIEM LEKKIM
- dostosowanie wymagań w zakresie formy i treści
- Uczniów z upośledzeniem lekkim obowiązuje taka sama podstawa programowa jak uczniów bez deficytów.
- na stopień bardzo dobry muszą opanować wiadomości i umiejętności określone jako podstawowe (czyli na stopień dostateczny dla ucznia bez deficytów),
- na stopień dobry wiadomości i umiejętności określone jako konieczne (czyli na ocenę dopuszczającą dla ucznia bez deficytów),
- na stopień dostateczny ponad połowę wiadomości i umiejętności koniecznych,
- na stopień dopuszczający połowę wiadomości i umiejętności koniecznych,
- uczniowie, którzy nie spełniają tych wymagań, unikają nauki, nie wykazują chęci współpracy z nauczycielem, nie przyjmują pomocy otrzymają stopień niedostateczny.
- UCZNIOWIE Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ
- dostosowanie wymagań w zakresie formy
- jeżeli niepełnosprawność dotyczy kończyn górnych, to nie oceniamy estetyki i dokładności wykonania rysunków, szkiców itp., ale poprawność konstrukcji,
- uczeń może opowiedzieć jakie czynności należy wykonać, aby rozwiązać zadanie. Preferujemy odpowiedzi ustne,
- w testach i pracach pisemnych wykorzystujemy zadania zamknięte, zadania z luką,
- uczeń może w zadaniach domowych korzystać z komputera.
- UCZNIOWIE SŁABO SŁYSZĄCY
- dostosowanie wymagań w zakresie formy,
- w klasie siedzą w pierwszych lub drugich ławkach,
- nauczyciel przypomina uczniowi o noszeniu aparatu słuchowego,
- nauczyciel sprawdza czy uczeń zrozumiał polecenie,
- nauczyciel przekazując informacje, staje przodem do ucznia,
- nauczyciel dokładnie i głośno wymawia nowe pojęcia i objaśnia je,
- sprawdza czy uczeń zapisał zadanie domowe, informacje o kartkówkach i pracach klasowych,
- jeżeli wymaga tego sytuacja, uczeń może mieć inny test, w którym przeważają zadania z krótkimi poleceniami.
- UCZNIOWIE SŁABO WIDZĄCY
- wymagania jak dla uczniów bez dysfunkcji, ale
- uczeń zajmuje ławkę przy oknie w dobrze oświetlonym miejscu,
- na lekcji ma przygotowane pogrubione linie w zeszycie, jeżeli tego wymaga sytuacja (przygotowane przez rodziców lub innych członków rodziny),
- kartkówki i sprawdziany są pisane czcionką ‘16’ lub większą,
- nauczyciel przygotowuje powiększone kserokopie fotografii i rysunków, które chce z uczniem na lekcji omawiać,
- uczeń może podczas lekcji, na kartkówce i pracy klasowej korzystać z modeli brył geometrycznych,
- podawanie modeli i przedmiotów do obejrzenia z bliska,
- zwracanie uwagi na szybką męczliwość ucznia związana ze zużywaniem większej energii na patrzenie i interpretację informacji uzyskanych droga wzrokową – wydłużenie czasu na wykonanie określonych zadań,
- w geometrii należy wprowadzać uproszczone konstrukcje z ograniczona do koniecznych liczba linii pomocniczych i konstrukcje geometryczne wykonywać na kartkach większego formatu niż zwykła kartka,
- częste zadawanie pytania – „co widzisz?” w celu sprawdzenia i uzupełnienia słownego trafności doznań wzrokowych.
- UCZNIOWIE PRZEWLEKLE CHORZY
- wymagania jak dla uczniów bez dysfunkcji, ale
- jeżeli uczeń jest długo nieobecny, zaległe kartkówki i sprawdziany pisze we wcześniej uzgodnionym z nauczycielem terminie
- UCZNIOWIE WYKAZUJĄCY KŁOPOTY Z ZACHOWANIEM I ZAGROŻENI NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM
- wymagania jak dla uczniów bez dysfunkcji
- posadzenie dziecka blisko nauczyciela, dzięki czemu zwiększy się jego koncentracja uwagi, ograniczeniu ulegnie ilość bodźców rozpraszających, wzrośnie bezpośrednia kontrola nauczyciela
- UCZNIOWIE Z DEFICYTAMI ROZWOJOWYMI
- wymagania jak dla uczniów bez dysfunkcji, ale
- wydłużony czas na odpowiedzi,
- precyzyjne, krótkie polecenia,
- wydłużony czas na opanowanie definicji, reguł, twierdzeń,
- poprawa ocen w dowolnej formie(ustnej lub pisemnej) na dodatkowych zajęciach.
- UCZNIOWIE Z TRUDNOŚCIAMI W NAUCE
- wymagania jak dla uczniów bez dysfunkcji, ale
- posadzenie ucznia blisko nauczyciela, kontrola pracy na lekcjach,
- pilnowanie odrabiana zadań domowych,
- wdrażanie do regularnego uczenia się,
- kontrolowanie obecności na lekcjach.
- UCZNIOWIE Z ADHD
- wymagania jak dla uczniów bez dysfunkcji,
- pomaganie uczniowi w skupieniu się na wykonywaniu jednej czynności,
- wydawanie jasnych, precyzyjnych poleceń- na raz tylko jedno polecenie,
- formułowanie informacji dotyczących pracy domowej w sposób jasny i przejrzysty,
- przypominanie o regułach,
- skupianie uwagi ucznia na tym co najważniejsze – kolor, podkreślenie,
- chwalenie ucznia za każde pozytywne zachowanie
- angażowanie ucznia w konkretne działania
- akceptowanie ucznia bez względu na jego nieprawidłowe zachowania
- w miarę potrzeby opracowanie zrozumiałego dla ucznia kontraktu
- zapewnienie uczniowi miejsca eliminującego/zmniejszającego czynniki rozpraszające